تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/30 - 04:25
کد خبر: 511083

نگاهی بر حمله پهپادی یمن به اسرائیل؛

حمله پهپادی به قلب تل‌آویو/ خطای انسانی یا دگرگونی استراتژیک؟

حمله پهپادی به قلب تل‌آویو/ خطای انسانی یا دگرگونی استراتژیک؟

سی‌ان‌ان از قول یک مقام ارتش اسرائیل با اشاره به فرضیه خطای انسانی گفته که معتقد نیست که تهدیدات بیشتر قریب‌الوقوع باشد. «ریانووستی» هم از قول منابع امنیتی نوشته است: «سامانه‌های پدافند هوایی [اسرائیل]پهپاد را شناسایی کردند، اما به اشتباه آن را به عنوان هدف متخاصم دسته‌بندی نکردند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تل‌آویو با یک پهپاد مملو از مواد منفجره مورد حمله یمنی‌ها قرار گرفت؛ پهپادی که با طی کردن حدود ۲ هزار کیلومتر، از سمت دریا وارد تل‌آویو شد و پس از برخورد با یک ساختمان در چندده‌متری کنسولگری امریکا، منفجر شد. این اولین حمله به قلب رژیم صهیونیستی است که با چند لایه امنیتی از آن حفاظت می‌شود. ارتش اسرائیل عبور پهپاد از لایه‌های امنیتی را یک «اشتباه انسانی» خوانده ولی منابع امنیتی آن را آغاز یک تغییر استراتژیک می‌دانند. انصارالله یمن گفته که عملیات پهپادی در تل‌آویو، مقدمه گسترش اقدامات تنبیهی آینده است. 

یک پهپاد انتحاری در نخستین ساعات بامداد روز جمعه از سمت دریای مدیترانه وارد تل‌آویو شد و در ساحل تل‌آویو به یک ساختمان در نزدیکی کنسولگری امریکا اصابت کرد و منفجر شد. انفجار این پهپاد به کشته شدن یک اسرائیلی و زخمی شدن دست‌کم هفت نفر دیگر منجر شده است.

طی نزدیک به ۱۰ ماه جنگ در غزه، این اولین باری است که تل‌آویو با وجود چندین لایه امنیتی حفاظتی، هدف یک پهپاد قرار می‌گیرد. فیلم‌های مختلفی از لحظه انفجار این پهپاد ضبط و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ولی یک تصویر که صبح دیروز منتشر شد، ورود یک جسم پرنده نسبتاً بزرگ را از سمت دریا به تل‌آویو نشان می‌دهد که در فاصله‌ای نه چندان دور از ساحل به یک ساختمان برخورد کرده و منفجر می‌شود. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن ساعاتی بعد از اصابت این پهپاد مسئولیت این حمله پهپادی بی‌سابقه را به عهده گرفت. به گزارش شبکه المسیره، در بیانیه‌ای که یحیی سریع آن را خوانده، گفته شده که ارتش یمن در عملیاتی ویژه که جزئیات آن اعلام خواهد شد، تل‌آویو واقع در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده است.

یحیی سریع گفته که این عملیات با استفاده از یک پهپاد رادارگریز به نام «یافا» انجام شد و با موفقیت به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کرد. در گزارش‌های اولیه اسرائیلی‌ها از اصابت پهپاد به ساختمانی در نزدیکی ساحل تل‌آویو، نوعی بلاتکلیفی درباره اینکه پهپاد از سمت یمن شلیک شده دیده می‌شود ولی «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی صبح دیروز در نهایت تأیید کرد که حمله به تل‌آویو با پهپاد «صماد۳»، از یمن انجام شده است.

دانیل هاگاری گفته که سامانه‌های دفاعی، امنیت صددرصدی را تأمین نمی‌کنند و ارتش در روز‌های آینده تحقیقاتی را به منظور اصلاح سامانه‌های کشف، هشدار و دفاع انجام خواهد داد. برخی منابع نظامی در اسرائیل، گفته‌اند که نیرو‌های ارتش، پهپاد را در حال ورود شناسایی کرده بودند، اما به دلیل «خطای انسانی» سرنگون نشده بود. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام نظامی اسرائیل گفته که سیستم دفاع هوایی اسرائیل این پهپاد را شناسایی کرد، اما به دلیل «خطای انسانی» رهگیری نشد.

او جزئیات بیشتری در مورد خطای انسانی ارائه نکرد، اما خاطرنشان کرد که سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل همیشه به طور مستقل عمل نمی‌کنند، به عنوان مثال، سیستم گنبد آهنین می‌تواند در زمانی که رادار آن تهدید‌های دریافتی را شناسایی و ردیابی می‌کند، غیراتوماتیک نیز عمل کند و قبل از پرتاب موشک رهگیر، به اقدام اپراتور نیاز دارد. ارتش رژیم صهیونیستی هم تأیید کرده که طبق تحقیقات اولیه «هیچ آژیری در این حادثه فعال نشده است.»

 خطای انسانی یا دگرگونی استراتژیک؟

سی‌ان‌ان از قول یک مقام ارتش اسرائیل با اشاره به فرضیه خطای انسانی گفته که معتقد نیست که تهدیدات بیشتر قریب‌الوقوع باشد. «ریانووستی» هم از قول منابع امنیتی نوشته است: «سامانه‌های پدافند هوایی [اسرائیل]پهپاد را شناسایی کردند، اما به اشتباه آن را به عنوان هدف متخاصم دسته‌بندی نکردند.

عامل انسانی باعث آن بود.» با این حال، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن تلویحاً فرضیه خطای انسانی را رد کرده و گفته که حمله به تل‌آویو با استفاده از یک پهپاد «رادارگریز» به نام «یافا» انجام شده است. او تل‌آویو را منطقه ناامن اعلام کرده و گفته است: «نیرو‌های مسلح یمن، منطقه اشغالی یافا را منطقه ناامن اعلام می‌کند و این منطقه از اهداف اصلی و در تیررس سلاح‌های یمن است و تلاش‌های خود را بر هدف قراردادن عمق دشمن صهیونیستی متمرکز می‌کند.» «ران خولدای»، شهردار تل‌آویو نیز در منطقه تل‌آویو-یافا وضعیت حداکثر آماده‌باش را اعلام کرد.

خولدای گفت: «ما بار‌ها هشدار داده‌ایم که سیاست‌هایی که نتانیاهو دنبال می‌کند، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی را تشدید می‌کند. اکنون نیز شاهد نتایج این سیاست‌ها در واقعیت هستیم.» «ایتمار بن‌گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در شبکه ایکس نوشت: «خط قرمز اسرائیل نقض شده است و کسانی که تلاش می‌کنند حملات در کریات‌شمونه (شهرکی در شمال فلسطین اشغالی) و سدیروت (شمال نوار غزه) را مهار کنند، در تل‌آویو هدف قرار می‌گیرند.» او همچنین خواستار پیوستن خودش به شورای جنگ اسرائیل برای تعیین سیاست‌های جدید شد. یائیر لاپید نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این حمله نشان داد دولت «نمی‌تواند امنیت شهروندان اسرائیل را تأمین کند.» 

 انصارالله: آماده هر سناریویی هستیم

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفته که ارزیابی‌های ارتش نشان می‌دهد که این پهپاد از یمن شلیک شده و از مسیر دریا خود را به تل‌آویو رسانده است ولی نوام امیر-ماکور ریشون، تحلیلگر نظامی اسرائیلی ساعاتی بعد از انفجار پهپاد گفت: «خطرناک‌ترین چیز این واقعیت است که ۷ ساعت و نیم پس از انفجار پهپاد در تل‌آویو، ارتش هنوز نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است یا نمی‌خواهد بگوید.» یدیعوت آحارونوت هم نوشت: «ورود یک پهپاد و انفجار آن در یافا (تل‌آویو) یک شکاف امنیتی بزرگ در ارتش را آشکار کرد.» جروزالم‌پست نوشت: «حمله ادعایی پهپاد بار دیگر نشان می‌دهد که اسرائیل اجازه داده است قدرت بازدارندگی‌اش در بیش از ۹ ماه جنگ از بین برود.

در حالی که اسرائیل در حال دستیابی به موفقیت تاکتیکی در غزه است، خطر یک شکست استراتژیک کلی آن را تهدید می‌کند.» یوآو گالانت، وزیر دفاع، پس از ارزیابی با مقامات ارتش اسرائیل در مورد حمله مرگبار پهپاد حوثی به تل‌آویو، گفت که اسرائیل پاسخ خواهد داد و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته که حمله اسرائیل به یمن را بعید نمی‌دانم و ما تصمیماتی را به منظور حمله به کسانی که اسرائیل را تهدید می‌کنند، اتخاذ می‌کنیم. «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفته که یمنی‌ها برای هر سناریوی احتمالی آماده هستند. «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در گفتگو با شبکه المیادین گفته که دشمن صهیونیستی در همه شهر‌های فلسطین منتظر اقدامات نیرو‌های مسلح یمن باشد.

گزارش از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قیام ۳۰ تیر الگوی پیروزی برابر استعمار
جاده چالوس مسدود شد
برخی سیاسیون بزرگ‌ شده در آمریکا مثل اینکه تازه از خواب بیدار شده‌اند
علائم سیروز کبدی در زنان متفاوت از مردان است؟
قهرمانان ناخوانده جنگ
دولت مردمی اعتبارات ویژه‌ای برای زنان و خانواده‌ مناطق محروم در نظر گرفت
زنان بیشتر احساس سرما می‌کنند یا مردان؟
شادی منجر به موفقیت بیشتر می‌شود، نه برعکس
در دولت سیزدهم ۲۰ کار جدید برای زنان انجام شده است
شبکه ملی بانوان نخبه و فناور ایرانی راه‌اندازی می‌شود
ستاد امر به معروف پیگیر بیمه موتورسواری بانوان
آقای پزشکیان تکلیف ما را روشن کنید!
زمان حراج جدید شمش طلا اعلام شد
۸۰ درصد داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۵۱ مجاز به انتخاب رشته شدند
اخطار ایران به اسرائیل در شورای امنیت +فیلم
جزئیات تازه درباره سوءقصد مسلحانه در سقز
توصیه مهم پورمحمدی به پزشکیان درباره کابینه
جزئیات تازه درباره نتیجه ترور محمد الضیف توسط اسرائیل
سپاهان نقره داغ شد؛ جزئیات جریمه سنگین AFC
شروع بازی‌های المپیک پاریس ۲روز قبل از افتتاحیه
بسته معیشتی رئیس‌جمهور؛ ترفند جدید مجرمان سایبری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top